Total Pageviews

Thursday, December 30, 2010

Sedekah & Hadiah

Kalau dahulu Sir Alexander Graham Bell adalah orang yang sentiasa bereksperimen. Beliau telah gagal lebih dari 1000 kali sebelum terhasilnya telefon. Ketika ditanya tentang kegagalan beliau di dalam eksperimen lebih dari 1000 kali itu, beliau berkata saya tidak gagal, sebaliknya saya telah menemui lebih dari 1000 cara untuk berjaya.

Itu adalah jiwa yang sangat positif, berani, tidak pernah kecewa serta putus asa. Matlamat sentiasa di depan. Begitu jelas.

Saya bukan Alexander, tetapi saya ingin berkata tentang eksperimen. Kita selalu mendengar eksperimen ini dilakukan oleh saintis atau golongan atasan, golongan yang otaknya bergeliga.

Tetapi saya juga telah bereksperimen perkara yang pelik. Yang penting ialah jawapan daripada eksperimen saya. Mari kita lihat adakah ia benar atau sebaliknya.

Saya ada dua period perniagaan. Period A ialah period saya berniaga secara tegas iaitu dengan mengikut harga yang saya sendiri telah tetapkan.

Sementara Period B ialah period saya berniaga dengan lebih fleksibel pada harga. Saya telah menjual banyak unit hanya dengan separuh harga daripada harga sebenar. Niat saya ialah untuk membantu. Keuntungan saya kemudiankan.

Kepada pelanggan, saya berikan mereka diskaun yang kadang-kala membuatkan pelanggan itu sendiri terkejut. Ada kalanya saya memberikan satu unit tambahan lagi sebagai hadiah tanpa bayaran apa-apa. Ada kalanya saya menanggung kos penghantaran pos laju tanpa meminta pelanggan menanggungnya. Ini ialah deskripsi lebih kurang berkenaan period perniagaan B. Semua ini saya niatkan sebagai hadiah kerana ingin membuatkan pelanggan saya gembira.

Apa yang jelas, ketika di period B, pelanggan telah bertambah secara drastik entah daripada mana mereka datang. Ia secara ketara mengatasi bilangan pelanggan sewaktu di period A. Ada yang menghantar mesej kepada saya ketika tengah malam. Ada yang lebih lewat daripada tengah malam. Pelanggan yang asalnya hanya ingin membeli satu unit, kemudian menambah belian mereka. Pelanggan yang pada asalnya tidak mahu membeli, telah membeli sewaktu harga diturunkan sehingga separuh.

Ini ialah tentang eksperimen pertama. Kemudian saya melakukan eksperimen kedua, bagi produk yang berbeza, skop berbeza, lapangan berbeza. Eksperimen pertama adalah produk yang tidak perlu berjumpa mencari pelanggan. Tetapi yang kedua saya perlu berjumpa dengan pelanggan.

Pada period A, saya menjalankan aktiviti jualan seperti biasa. Berjumpa dengan ramai orang, tetapi hasil tidak seberapa.

Pada period B, sama seperti di period A, aktiviti jualan berjalan seperti biasa. Pada suatu hari, sewaktu saya sedang bersolat di surau di tempat saya, tergerak di hati untuk mengajak seorang musafir yang sedang menetap sementara di surau tersebut makan. Kemudian selepas itu, saya kerap mengajak beliau makan bersama setiap kali selepas maghrib ataupun isyak. Adakalanya beliau tidak makan, mungkin kerana keputusan duit. Walaupun beliau tidak memberitahu saya, tetapi dari ilham dan gerak hati, saya memberikan beliau sedikit wang melalui anak saya selepas selesai sembahyang. Tujuan saya ialah agar beliau tidak kelaparan dan dapat membeli makanan.

Walaupun begitu jangan ada yang menyangka saya seorang yang banyak duit. Mungkin ada yang berkata mereka tidak boleh melakukan seperti saya kerana tidak cukup duit. Saya melakukan semua ini dalam keadaan sempit dan memujuk diri sendiri.

Tidak lama selepas itu, jualan saya mencurah-curah. Ia seakan ada kaitan dengan amalan sedekah yang saya lakukan. Benarkah begitu? Saya serahkan jawapan tersebut untuk sesiapa yang membaca.

Di satu tempat yang lain, saya pernah mendengar seorang rakan menceritakan pengalaman beliau berjual. Beliau ada sebuah warung kecil di hadapan rumah. Warung tersebut digunakan untuk menjual buah-buah bermusim seperti durian dan rambutan. Ia terletak betul-betul di tepi jalan-raya yang banyak pengguna.

Pada satu hari jualan beliau langsung sifar dari pagi hingga ke tengahari. Tidak ada seorang pun yang singgah membeli buah rambutan yang beliau letak di warung tersebut. Sewaktu hari menjelang petang, ada seorang perempuan sedang membawa anak kecil datang ke warung beliau. Kerana kasihan dengan perempuan tersebut yang berpakaian comot dan kelihatan hidup susah, beliau mengajak perempuan dan anaknya makan di rumah beliau.

Selepas perempuan itu pergi, sebelum menjelang senja, kesemua buah rambutan beliau telah habis dijual kepada orang yang lalu lalang di depan warung beliau.

Pada mulanya saya hanya mendengar kisah ini dengan teruja. Tetapi saya telah bereksperimen , saya mendapat hasil yang sama. Kini saya tidak mahu menjadikan ia sebagai satu eksperimen lagi, tetapi adalah bagus jika ia dipraktikkan dan menjadi sebati sebagai satu amalan yang ‘low profile’ dan tidak perlu dibanggakan.

Cukuplah diri sendiri yang tahu amalan kebaikan diri sendiri, hanya di antara kita dengan Allah, sama seperti kita menyembunyikan dosa dan keburukan kita daripada orang lain juga.

Apa yang dipelajari ialah sesuatu yang amat bernilai.

1. Niat yang murni akan dibalas oleh Allah dengan sesuatu yang baik. Sekiranya tidak di sini, pasti di akhirat kelak. Berniaga bukan sekadar mencari keuntungan, sebaliknya untuk memenuhi keperluan hidup orang lain.

2. Sedekah atau hadiah adalah sesuatu yang baik. Ia kelihatan merugikan pada mata kasar, tetapi Allah membalasnya 10 kali lebih daripada apa yang telah diberikan. Ramai tersilap kerana menjangka balasan Allah di dalam bentuk harta. Sedangkan ada banyak perkara yang tidak mampu dibeli oleh harta yang banyak. Allah boleh membalasnya dengan sesuatu yang kita tidak nampak, bukan berupa harta, mungkin ketenangan hidup, kesihatan badan, keluarga bahagia, anak-anak yang soleh dan solehah, kehidupan serta umur yang berkat dan sebagainya.

3. Sedekah atau hadiah mestilah ikhlas kepada Allah, bukan kerana untuk perniagaan maju.

4. Tidak terlalu berkira dan gelojoh dengan keuntungan, sebaliknya memberikan ruang kepada perniagaan itu berkembang dengan lebih adil.

Saya berazam untuk lebih banyak bersedekah dan berhadiah. Iaitu untuk memperbaiki amalan saya sebelum tiba ke akhirat. Perniagaan maju atau rezeki bertambah adalah perkara kedua.

Orang kafir yang tidak pernah bersedekah juga boleh kaya? Kenapa? Saya akan menulisnya di waktu yang lain.


Mohd Rafi
Johor Bahru

Monday, December 27, 2010

Menyingkap Peribadi Pelanggan

Mungkin kita sedar, setiap hari ada ramai orang di sekeliling yang memerhatikan diri kita dari atas hingga ke bawah. Malah ia bukanlah sekadar memerhati dengan pandangan kosong, tetapi menyelinap terus ke dalam diri untuk merungkai keperibadian diri.

Kita juga begitu. Ada ramai orang baru yang kita temui setiap hari atau setiap minggu atau setiap bulan. Dengan melihat seseorang, kita telah mendapat jawapan kasar keperibadiannya, adakah ia seorang yang baik, atau sebaliknya. Benarkah begitu?

Selalu saya bertemu dengan orang yang banyak menghabiskan masa di masjid, wajah mereka ada kelainan tersendiri. Tetapi tidak tahu dimana perbezaannya jika dibandingkan dengan wajah mereka yang bergelumang dengan dosa.

Dari sudut mana mata ini melihat, bagaimana ia dapat menyelinap kepada perbezaan yang tidak dapat diungkap dengan kata-kata? Saya sendiri tidak tahu.

Tetapi itu ialah soal wajah, benda yang boleh dilihat dan disentuh dengan tangan. Ia jelas secara fizikal. Bagaimana pula sekiranya ia berupa mesej ringkas (SMS)?

Minggu sudah, saya menerima sebuah mesej berbunyi seperti berikut:

“Salam Rafi, pengorek telinga tak sampai lagi. Saya dah tunggu 20 hari, masih tak sampai lagi. Saya nak batalkan. Sila pulangkan duit saya”

Telahan saya kepada mesej ini bunyinya seperti marah atau tidak berpuas hati. Pelanggan ini mungkin seorang yang cerewet, kurang sabar, sentiasa berada di hadapan untuk menuntut hak pengguna dan mungkin seorang yang tidak boleh menunggu terlalu lama.

Kemudian ada mesej yang saya terima berbunyi,

“Encik Rafi, barang dah sampai. Wa caya sama lu”.

Apabila membaca mesej ini, saya mula menelah, pelanggan ini bagi saya ingin menunjukkan perasaan gembira Beliau mungkin tidak suka dengan protokol dan skema penulisan yang bersopan-santun.

Ada juga mesej lain yang berbunyi begini,

“Salam, aku berminat nak beli barang kau. Kau kat mana?”, iaitu mesej dari seorang pelanggan yang tidak mengenali saya serta saya juga tidak mengenali beliau.

Telahan saya ialah, mungkin beliau seorang yang biasa ber-aku ber-engkau, tetapi tidak biasa ber awak-awak dan ber saya-saya. Beliau mungkin seorang yang agak brutal dan kasar orangnya.

Jadi kita boleh lihat, dari pesanan ringkas yang sependek ini, pelbagai telahan tentang keperibadian seseorang itu telah dibuat, pertama sekali ialah diri kita akan mula tertanya dengan orang yang bagaimana agaknya kita sedang berurusan?

Oleh itu, saya sebagai seorang penjual yang berurusan dengan pelbagai golongan manusia, mungkin dia ialah pelajar, atau golongan pekerja biasa, atau golongan professional atau lebih dari itu, maka saya memilih untuk menggunakan ayat yang sopan dan sekali-sekala berskema peperiksaan.

Pertama sekali ialah menggunakan perkataan Encik, Puan atau Cik. Menggunakan perkataan ini adalah lebih baik, memberikan keselesaan kepada pelanggan. Pelanggan akan berasa mereka tidak direndah-rendahkan oleh penjual.

Contoh yang baik:
“Salam Encik, barang encik akan dihantar dari China. Tempoh penghantaran 7 hingga 20 hari”

Contoh kurang baik:
“Salam, barang akan dihantar dari China. Tempoh penghantaran 7 hingga 20 hari”.

Kedua, mengucapkan terima kasih kepada pelanggan, serta menulis nama sendiri di hujung mesej. Dengan menulis ucapan terima kasih serta nama di hujung, ia memberitahu pelanggan bahawa kita menghargai kehadiran beliau untuk membeli dari kita. Pelanggan akan berasa dihargai. Mungkin hari ini dia membeli satu produk, tetapi esok lusa dia akan datang lagi kepada kita untuk menjadi pelanggan tetap.

Contoh baik:
“Encik, ini ialah nombor akaun maybank saya. Maklumkan saya jika encik sudah masukkan duit. Terima kasih – Rafi”

Contoh kurang baik:
“Ini ialah nombor akaun maybank saya. Maklumkan saya jika sudah masukkan duit”

Ketiga ialah tidak menggunakan “Aku” sebagai kata ganti diri kerana “aku” merupakan perkataan yang kurang sopan bagi sesetengah orang, terutama bagi yang belum dikenali. Tidak perlu terikut-ikut sekiranya pelanggan menggunakan ‘aku’ atau ‘engkau’, kita boleh memilih untuk terus berkomunikasi secara sopan.

Keempat pula ialah tidak menggunakan terlalu banyak shortcut atau perkataan singkat sehingga menyukarkan pelanggan untuk memahami mesej tersebut.

Kelima iaitu yang terakhir sekali ialah kita tidak menggunakan font mesej yang pelik-pelik sehingga pelanggan menjadi tidak selesa kerana ini bukan mesej di antara kita dengan kawan-kawan biasa.

Apapun, yang paling mudah ialah bagaimana hendak membuatkan pelanggan berasa selesa. Kita juga sedang membina reputasi, kredibiliti serta imej kepada mereka. Adakah kita peniaga yang jujur, atau peniaga yang sekadar mengaut duit orang.

Di dalam situasi lain, ada seorang pelanggan saya menghantar mesej:

“Encik rafi, barang saya dah terima, tetapi lampunya rosak”

Kemudian saya membalas kepada beliau untuk menggantikan barang yang rosak itu dengan barang yang baik. Pada hari berikutnya saya telah memulangkan barang tersebut tanpa mengenakan caj tambahan sementara caj yang terlebih itu ditanggung oleh saya sendiri.

Kemudian beliau menghantar mesej kepada saya:

“TQ Encik Rafi”, walaupun pesanan ini amat ringkas, tetapi kepuasan yang bersarang di dalam diri kerana dapat memenuhi keperluan beliau tidak dapat saya jelaskan.

JOM – mulakan perniagaan internet