Total Pageviews

Thursday, May 21, 2015


Seekor mentadak jantan sedang merayap di celahan dahan. Tiba-tiba ia ternampak seekor mentadak betina. Ia mendekatinya. Ia ingin mengawan.

Apabila sudah dekat, dia cuba menarik perhatian mentadak betina. Mentadak betina pun seakan sedang menunggu si jantan. Suasana untuk mengawan sudah bersedia. Mentadak jantan mendekati betinanya. Mereka berciuman.

Kemudian mentadak jantan memasukkan sperma nya ke dalam tubuh mentadak betina. Itu ialah zuriat-zuriatnya pada masa depan. Mentadak jantan gembira. Ini adalah kali pertama ia mengawan. Ia sangat asyik.

Tiba-tiba kepala mentadak jantan direnggut oleh si betina. Kepala nya putus. Kemudian, mentadak betina mengunyah kepala mentadak jantan sehingga hancur dan menelannya. Tubuh mentadak jantan terkulai. Ia mati sebaik selepas mengawan. Tubuhnya menjadi makanan kepada si betina. Si betina perlu makan si jantan untuk mendapatkan protein untuk telur-telurnya.

Ia sebuah kisah sediah kepada mentadak jantan. Begitulah peraturan yang telah Allah tentukan. Tiada siapa berkuasa mengubahnya. Anda pasti tidak mampu mengubahnya.

Moral of story, syukur aku dilahirkan sebagai manusia, bukan mentadak jantan. Baru aku paham hikmahnya. Syukur Ya Allah.

Malam ini malam Jumaat. Kita tengok kepala siapa yang kena renggut.

No comments:

Post a Comment