Total Pageviews

Tuesday, June 2, 2015

Apabila kita menjadi seorang Islam, maka berfikir secara logik utk semua perkara bukan lah perkara yang betul. Kerana logik semata-mata itu adalah sains. Sedangkan iman ialah percaya kepada yang ghaib.

Nabi saw melakukan kerja-kerja dakwah selama 13 tahun di Mekah dengan susah payah dan kerja yang bukan sedikit tetapi sepenuh tenaga dan setiap masa di isi dengan mengajak manusia kepada Allah. Tetapi Allah menurunkan hidayah ibarat hujan di bumi yang jauh dari Mekah yang beratus kilometer jaraknya. Logik tidak lagi berguna di sini. Allah melakukan sesuatu mengikut kehendakNya.

Solat amat penting. Amat penting. Dan amat penting.

Sekiranya kita bekerja sebagai branch manager kepada sebuah syarikat yang besar, kita menerima setiap arahan boss kita dari HQ melalui emel dan juga panggilan telefon. Tetapi suatu hari kita dipanggil oleh boss kita utk datang ke HQ untuk mengambil satu tugasan. Seorang driver di sediakan utk mengambil dan menghantar kita pulang. Apa yang kita fikirkan? Kita tertanya2 dan pasti nya ia sesuatu tugasan yg sangat penting. Itu lah isra miraj nabi saw. Hadiah yang dibawa pulang ialah solat.

Solat ialah penghubung seorang mukmin kepada tuhannya Allah. Para sahabah sgt gembira menerima solah. Merrka berhubung kepada Allah tanpa melalui nabi saw. Setiap masalah yg ada akan diselesaikan dengan perantaraan solat.

Dari kisah yang masyhur, seorang sahabiah telah kematian bayi nya. Dia bersolat dan memohon agar anaknya di hidupkan, Allah menghidupkan anaknya.

Seorang sahabay bernama abdur rahman telah sakit dan mati. Ahli keluarganya menunaikan solat dan beliau hidup kembali selama dua bulan.

Seorang sahabat telah kematian unta tunggangan di padang pasir. Dia bersolat dua rakaat, Allah menghidupkan kembali untanya yang telah mati.

Seorang sahabat memiliki sebuah kebun. Tetapi hujan telah lama tidak turun dan kebunnya telah kering. Dia bersolat. Allah telah turunkan hujan ke dalam kebunnya sahaja.

Seorang sahabat, di rumahnya tiada makanan kerana kemiskinan. Dia ke masjid dan bersolat. Apabila pulang ke rumah, pengisar gandum berputar dan mengeluarkan gandum tanpa dari sumber mana2 pun.

Satu jemaah sahabat di dalam satu safar, mereka menunggang kuda. Tiba di satu sungai bernama sungai dajlah, mereka turun bersolat kemudian menyeberangi sungai dajlah tanpa membasahi kaki kuda sedikitpun.

Satu jemaah sahabat di dalam satu safar keputusan makanan. Sehingga makanan dicatu dan akhirnya mereka memakan daun2 kayu. Mereka bersolat. Allah damparkan seekor ikan besar di tepi pantai tempat mereka berehat sehingga ikan itu lebih dari mencukupi utk mereka.

Solat adalah satu yang besar. Masalah rezeki di dunia, masalah di dalam kubur, masalah di padang mahsyar, masalah sewaktu di hisab dan mizan, masalah di titian sirat, semua masalah ini di selesaikan dengan solat.

Masya Allah. Allah telah bagi kita sesuatu yang sangat besar. Mengadap Nya setiap hari sebanyak lima kali. Kalau masih juga rindu kepada Allah, buat lah solat sunat. Berhubunglah kepada Allah sepuasnya.

Insyallah setiap masalah yang kita ada akan Allah selesaikan.

Selama ini hakikatnya bukan kita yang selesaikan masalah kita tetapi Allah. Allah akan mengambil tanggung jawab ke atas orang yang bersolat dan Allah akan melepaskan tanggung jawab nya kepada yang tidak bersolat.

Insya Allah. Sya harap saya dapat mengamalkan setiap perkara di atas. Amin.

No comments:

Post a Comment