Total Pageviews

Tuesday, August 31, 2010

Kekasih / Isteri Korang Kaler Rambut ?

Dulu masa aku kerja kat tempat lama, aku belum pernah jumpa orang mengaler rambut seperti yang aku jumpa kat tempat kerja aku yang baru sekarang ni.


Alahai nak cakap pun susah. Lalu terlintas pulak di ruang otak aku, satu persoalan. Soalan ni aku ajukan untuk semua lelaki-lelaki yang ganteng yang berada di luar sana. Iaitu lelaki yang masih bujang. Ataupun suami orang tapi ada kekasih gelap (bukan aku eh..).

Soalannya gini, iaitu tatkala korang tengah menyukai seorang perempuan, tiba2 satu hari kekasih korang ni telah mengaler kan rambutnya senyap-senyap. Bila korang jumpa je, maksud aku tentulah kekasih korang ni jenis tak pakai tudung, ye tak? Ha..bila korang jumpa je, tiba2 rambut dia yang hitam waktu jumpa tempohari dah bertukar, ada coklat sikit, ada merah sikit. Apa korang nak buat?

Mesti korang cakap, tak apa ..tak apa..dah terbuat nak buat macam mana, abg maafkan sayang...kan..hampeh lah korang nie. Masa bercinta memanglah mcm tu.

Cuba tiba-tiba isteri aku ke, isteri korang buat macam tu, perkara pertama yang aku buat ialah gantung dia kat kuburan..huh ganas punya laki. Korang pulak masih berlembut?

Aku bukan apa, bila perkara ni dah terlajak, kalau perempuan tu dah terkaler rambutnya, payah nak undur, nah hitamkan balik rambutnya tu macam mana? Takkan nak suruh dia botak? Nak tunggu rambut tu semua jadi hitam balik, makan bulan rasanya. Kalau jenis rambut panjang pulak, nak tunggu berapa tahun?

Setau aku melalui emel-emel yang biasa aku dapat, kaler rambut ni bukannya salah di sisi agama, tapi yang salahnya ialah bila kaler tu jenis coating yang menyaluti rambut, dan air pulak tak tembus ke dalam rambut waktu mandi wajib. Kalau nak kaler sangat, gunalah inai. Sebab kata ustaz tu, inai menyerap dalam rambut. Tapi kaler ni pulak tak menyerap, sebaliknya menyaluti rambut.

Bila fikir-fikirkan, kesian pulak pada mana2 perempuan yang dah terkaler rambut tu. Yang Islam lah, takkan aku nak kesian kat nyonya kedai buat rambut tu pulak. Tak sah mandi wajib ni, tak sah jugak semayang, nanti kalau mati tiba-tiba macam-mana pulak nak mandi jenazah? Apa nak jawab dalam kubur nanti. Aduh.

Terus aku terpandang dan terbayang wajah anak perempuan aku yang masih kecik dan comel loteh nie, macam mana dia nanti bila besar. Aku taknak dia lalui semua ni. Semoga Allah menjauhkan semua perkara ni.

Wasalam
1/09/2010

No comments:

Post a Comment