Total Pageviews

Wednesday, September 1, 2010

Pecahkan Ruyung 2

Sebenarnya aku pun kurang pasti apa kebenda nya yang dimaksudkan sebagai ruyung ni. Ke atau aku yang salah mengeja? Aku main tulis je sebab kalau tak silap aku pepatah lama bermaksud, kalau tak dipecahkan ruyung, mana kan dapat sagunya. So gitulah lebih kurang aku memahami apa itu ruyung. Kalau salah eja, tentu jadi duyung..hehe...

Sekarang ni sambil2 aku melayan dan menulis benda2 yang bersifat global dalam blog nie, aku sebenarnya tengah fokus nak cari produk-produk yang sesuai untuk dijual. Bukan senang nak cari produk yang sesuai ni, puas aku keliling dunia daripada US sampai ke Australia semata-mata nak cari produk yang sesuai untuk dijual. Ada yang aku jumpa dari China, memang murah. Tapi masalah lain pulak timbul.

Penulis sebuah buku yang aku baru je baca bulan lepas, dia kata takyah susah-susah, pegi ke dapur, tengok kat dapur tu barang apa yang aku nak buang, barang dah tak pakai, mungkin barang tu boleh dijual. Puas dah aku tengok kat dapur, tak pulak aku nampak benda2 yang aku boleh jual. Silap haribulan, dapur-dapur sekali aku jual karang...

Kalau tak jumpa, pergi pulak ke bilik. Hah..bilik anak aku dululah. Bilik aku tak boleh, sebab aku tau memang banyak benda terbuang yang boleh aku kutip untuk dijual. Aku rasa aku ada satu komputer lama, dua gulung karpet lama, satu gulung tikar mengkuang zaman aku kecik2 dulu, dan akhir sekali sebuah seterika lama daripada tembaga yang aku dah kilatkan tahun lepas. Heh..boleh jual nie. Err..tapi sayang lah pulak. Semua ni ada kenangan yang tersendiri pulak. Hah..sudah...

Tak pun, kalau susah sangat tak jumpa produk, cari servis lah pulak. Eh, servis menda aku nak buat eh. Nak gunting rambut tak pandai, nak jadi tukang urut, pun tak pandai, karang tersimpul urat aku sebab terlebih urut. Pening ar kepala aku! Lagipun tangan aku bukan dijadikan untuk mengurut, urut isteri aku boleh lah..hahaha...

Tak semudah yang disangka. Ruyung aku ni tak pecah-pecah lagi. Bayang sagu pun belum nampak. Orang kata sabar tangga kejayaan. Tapi rumah aku tak ada tangga..wakaka...

Apapun aku tetap fokus pada matlamat asal. Insyallah aku yakin dalam masa terdekat aku boleh jumpa produk yang boleh aku jual. Pastinya produk aku ni yang murah-murah jek. Kalau mahal nanti korang tak boleh beli pulak.

Kalau bukan cenderamata, mungkin cenderahati. Anak patung ke, macam bear, macam hello kitty.. kui3x. Tak sesuai betul dengan jiwa aku yang bersifat lasak dan sporty nie kan. Tapi tak apa, orang kata muka nampak ganas, tapi rupanya dalam hati ada taman. Tapi dalam hati aku takde taman, sori lah, takde rama2 berterbangan, tak ada kumbang mencari bunga, dalam hati aku ada ombak ganas membelah badai, jenis tahan lasak. Insyallah..Insyallah.

Tapi aku suka jugak nak jual lukisan, sebab aku memang suka dengan lukisan-lukisan nie. Biasanya aku tak kisah lukisan orang tempatan ke atau luar negara. Kat dinding rumah aku ada satu lukisan abad ke 18, dilukis oleh orang Italy, Leonardo Decaprio ke hape ntah nama dia... aku beli tahun lepas RM200. Lukisan 2nd  hand macam tu pun mahal. Memang besar gila lukisan tu kalau nak aku angkat sorang, memang terkangkang jawabnya. Berat pulak tu mcam berat isteri aku...wakaka...(sorilah )

Lukisan yang aku suka ialah yang abstrak, atau hampir-hampir boleh jadi gila orang nak menterjemahkannya. Mesti yang warnanya dialun dengan baik dan timbul. Oil painting pun aku suka, water colour pun aku suka. Tinggal lagi aku ni belum pernah pegang berus lukisan, ye ye je aku bercerita kan.

Macam lukisan yang aku beli tahun lepas tu, lukisan tu gambar pemandangan sebuah kampung kat eropah, tak tau pulak aku kat mana, entah eropah entah afrika. tapi memang best, ada sawah padi, ada sungai, hujung sekali ada gunung. Tiga objek ni kalau ada wujud dalam satu lukisan, insyallah aku akan jadi kagum. Kenapa eh..?

Tapi kalau taknak susah-susah, aku ingat nak jadi mak andam lah. aw..aw...nak kena berlatih jadi lembut nie, bukan setakat suara je, satu badan mesti kena beralun lembut-lembut gitu..aw..awww. (buat lawak eh kau? Karang kena laknat baru tau )


wasalam,
1 Sept 2010

No comments:

Post a Comment